Tankar på nattgammal is

Detta är min personliga reflektionsblogg!

torsdag, februari 01, 2007

Liten rapport

Nu var det ett tag sen ja skrev nått här. Så jag ska göra ett försök till avrapportering av vad som hänt sen sist.

Det har varit mycket kring ett studentfall. Det är i princip löst för att en av studenterna har backat från sitt krav trotts att han hade rätt i sak. Men så kan de gå när en institution har bestämt sig för hur de ska vara trots att det saknar lagrum, som det så vackert heter. Men, men vi kan inte gå längre än den enskilde studenten vill när det kommer till enskilda fall. Däremot så har vi definitivt hittat ett problem som måste jobbas med generellt för att det inte ska hända igen.

Universitetet ska under våren jobba fram en hållbarhetsplan. Från början var de tänkt att jag skulle hålla på med det men vi kom fram till att
jag var på ett möte förra veckan men då det kan vara dumt att hålla på med flera olika saker samtidigt så fick Mattias Sehlstedt ta över det uppdraget från vår sida.

Sen nått som är mycket glädjande är att det har blivit liv å rörelse inom en studentförening så att det finns ett tiotal studenter som har dragit igång ett utbildningsutskott. Nu nästa vecka så kommer vi från kåren att hjälpa dem med kunskap kring studenters skyldigheter och rättigheter. Sen hoppas jag att HHUS utbildningsutskott kan hjälpa dem lite på traven med att visa hur de har gjort och hur de arbetar.

Humanistiska sektionen har jag hjälp en del med att få till stånd nya stadgar. Ett arbete som både är riktigt roligt men samtidigt så torrt och tråkigt. Ska kanske inte gå in på mina ”böjelser” för organisationsstruktur och regler men….

I måndags var jag värd för ett besök av Rossana Dinamarca som sitter i utbildningsutskotten för vänsterpartiet. Till skillnad från herr utbildningsminister så träffade hon några studenter från lärarutbildningen men gav även möjlighet för studenter att komma och diskutera med henne kring utbildningspolitiken i landet.

Jag har även börjat med att sätta ihop och skriva den bilaga som kårerna skall lämna in till universitetets årsredovisning för året 2006. så är det någon som tycket att det har hänt något på universitetet under förra året som är värt att ta upp så skicka ett mail till mig så ska jag se om det är nått som kan komma med. Men detta gäller endast till den 5/2 för sen lämnar jag det jag skrivit vidare så att det blir en klar bild av vad vi anser.

Just i skrivande stund så tar jag även en liten paus i skrivandet av vad vår kår tycker om regeringens förslag till ny examensordning för lärare. Den kortfattade versionen och det vi utgår ifrån är att dels äntligen så stoppas lärarna in i Bologna anpassningen så att det inte skiljer sig från annan utbildning men ack så fel det kan bli ibland. Jag tänkte återkomma när jag skrivit mer om vad vi tycker och efter att den genomgått den ordinarie granskningen av de berörda (riktad pik till en person som inte verkar tro att vi gör nått rätt på kåren).

På kårfullmäktige i onsdags (31/1) så kom återigen en diskussion kring bloggarna som vi i presidiet har. Ska väll inte säga att jag tillförde något vettigt i den diskussionen, men vill här ändå nämna att trots att jag tog lite illa vid mig av kritiken så kom jag på en ide som jag nog kan tycka är helt genial. Nämligen att nu under det som är kvar av min mandatperiod bjuda in och ha träffar med de som vill diskutera utbildningspolitik i allmänhet och vårt universitets utbildningar i synnerhet. Även om detta kommer att ta stor uppmärksamhet från annat för mig så tror jag att det kan leda till att göra mitt uppdrag ännu roligare. Så därför så tänkte jag att fredagen den 16/2 boka en lokal på universitetet för detta. Hoppas att det ska finnas nått intresse för detta. Jag kommer naturligtviss att anslå detta på anslagstavlor och skicka inbjudan till alla sektioner och föreningar så att de kan sprida bland alla medlemmar. Den här första träffen tänkte jag att man skulle kunna diskutera lite kring kvalité. Ett högst aktuellt ämne.

Jaja nu ska jag strax hoppa i säng så ja slutar här. Sov gott alla.