Tankar på nattgammal is

Detta är min personliga reflektionsblogg!

måndag, januari 08, 2007

Lejonborg erkänner inte studentkåren som studenternas representanter.

Den 31/1 ska vår kära utbildnings- och forskningsminister tillika folkpartiledaren Lars Lejonborg besöka Umeå och Umeå universitet. På detta besök på vårt lärosäte så kommer han att träffa och prata med diverse människor som finns här. Han har dock meddelat att han inte vill träffa en massa ”kårbyråkrater” utan han vill träffa ”riktiga” studenter som kan tala för vad studenterna egentligen tycker.

Att en minister och ledare för ett av Sveriges riksdagspartier inte vill erkänna en demokratiskt vald representant är anmärkningsvärt. Nog kan man skönja att folkpartiets forna liberala inställning har försvunnit när deras ledare så radikalt förkastar demokratiska val. Om denna ovilja att träffa oss som offrar vår tid och i många fall även våra studier för att företräda våra medstudenter, grundar sig i hans ovilja mot att vi är en politisk kår som klart deklarerat var vi står i utbildningspolitiska frågor och inte är medlöpare till den kunskapsfientliga syn folkpartiet med flera företräder så är det inget annat än ett hån mot studenter och mot demokratin.

Egentligen är ju detta ingen nyhet direkt att vår utbildningsminister och vår skolminister för all del föraktar inflytande och demokratisk kontroll. Det jag tänker på är det totalstopp som major skolminister infört för lokala skolstyrelser med elevmajoritet. Detta utan någon som helst analys av det nästan tioåriga försök som gjorts. Om inte det är förakt mot människors aktiva deltagande i sin vardag så vet jag nog inte vad det är. Det är även ett klart bevis på att den politik, som herr Lejonborg och major Björklund företräder, endast är åsikter och ett fullständigt förakt för kunskap.
Läs mer om detta HÄR, HÄR och HÄR

Ska bli kul att få skaka hand med herr utbildningsministern (om han vågar träffa oss som inte håller med honom och vågar säga det).

2 Comments:

At 8:49 fm, Blogger Anna Herdy said...

Det är klart att han inte erkänner de demokratiskt valda representanterna som vanliga studenter.. Han tror väl att demokrati fungerar som det gör i Folkpartiet, att man slickar uppåt och gör allt för att komma till en högre post.. men riktigt så är det ju inte i det verkliga livet..
http://www.dtek.chalmers.se/~d1temp/pics/arne_ankaB.gif

 
At 9:09 em, Blogger medic said...

Hej Mattias!

Till att börja med vill jag understryka att jag beundrar Ert engagemang för oss studenter. Du är en förebild för mig i många frågor och jag vet att du är av gott virke under allehanda förhandlingar. Jag har följande synpunkter på ditt inlägg beträffande Lars Lejonborgs besök i Umeå.

Till att börja med anser jag inte att någon av kårerna står på demokratisk grund (möjligen pseudodemokratisk) då våra medlemmar (vare sig de vill det eller är tvingade att vara medlemmar). Detta är en stor demokratibrist och påminner om tiden då LO tvångsanslöt sina medlemmar till Socialdemokratiska partiet. Detta är centralt och rakt igenom en fråga om rättvisa och solidaritet med de individer som själva borde ha att skaffa över sina egna liv och det som angår dem. Vidare anser jag att de som röstat fram oss (i US fall ca 14%) av studenterna är de ni med fog kan säga oss representera. Som liberal kan jag aldrig tillkänna någon form av tvångsanslutning något stöd. Finns behovet av aktiva studentkårer och studentorganisationer kommer också urkunder (studenter) att välja att ansluta sig. Se bara på Lärare, Polis och Läkarförbundens studentsektioner. De får medlemmar ändå. Med vetgiriga och engagerade personer som dig skulle jag lätt vara medlem i studentkåren (även i framtiden). Jag skulle dock ha rätten att själv avgöra saken. När det gäller Lars Lejonborg, skulle ett sådant uttalande som du nu vittnar om förundra mig då jag vet att Lars brinner för studenters rättigheter och har en mycket ödmjuk inställning till studenter.

Nu till din andra, högst väsentliga frågeställning. Nämligen den som rör skolstyrelser med elevmajoritet! Här anser jag liksom du att eleverna/studenterna inte får exkluderas från rätten att få inflytande över sin vardag. Här måste jag som liberal i oförminskad styrka fortsätta att kämpa för denna grupps rättvisa. Att förkväva någon den självklara rätten att kunna påverka sitt eget liv får aldrig ske.

När det gäller den organisation US är anslutna till (SFS) finns dock mycket att önska. Denna sammanslutning gör i studenternas namn uttalande efter uttalande. Det enda som SFS med rätta kan säga sig representera är de ca. 200 ombuden som röstat fram styrelsen och dess stadgar. Tyvärr så kan de tvångsanslutna studenterna inte avsluta sitt medlemskap i SFS då de är just: TVÅNGSANSLUTNA. SFS borde i sina kontakter med massmedia ses som vad de egentligen är, nämligen en förening om 200 personer (en mindre ortsförening alltså). FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna samt Svea rikes regeringsform tydliggör att varje medborgare skall (inte bör) vara skyddad mot tvång i föreningar. SFS blundar totalt för detta!

Vi liberaler är inte slavar under en partimatrikel eller en partibok och du kan räkna med att denna debatt pågår inom Folkpartiet liberalerna.

Mvh

Din studentaktiva kamrat Henrik...

 

Skicka en kommentar

<< Home