Tankar på nattgammal is

Detta är min personliga reflektionsblogg!

torsdag, februari 01, 2007

Kårobligatoriet

Nu är det snart dags. Det omdiskuterade kårobligatoriet är på väg att utredas med utgångspunkt att det skall bort. I själva sakfrågan om obligatoriet så har jag nog inte så mycken annan uppfattning än herr utbildningsminister med den lilla föresatsen att till skillnad från den herren så är jag inte blåögd nog så att jag tror att det löser sig av sig själv. Den heliga kon i detta fallet är det inflytande som studenter har laga rätt till och som hittills inte kunnat säkerställas på annat sätt. Att vi som studenter skulle kunna vara delaktiga och i de beslut som berör oss är redan i dagsläget inte det allra lättaste. Hur detta ska bli bättre eller ens upprätthållas utan obligatoriet vete tusan, men det är ju den stackars utredarens uppgift att se till att det blir så. Tyvärr så tror jag nog att den som utses till utredare antagligen kommer att vara en tok liberal som inte har någon vilja att ens försöka upprätthålla ett gott inflytande för studenterna.
Men, men det är ju mina högst personliga farhågor. Mycket för att herr utbildningsminister hittills inte varken visat någon förståelse eller kunskap vad rör den högre utbildningen.

Se SVT:s nyhetsinslag från den 1 februari 2007 HÄR om kårobligatoriet.